Behoor jij ook tot de Verloren Generatie?

persoonlijke column | ENJOY! The Good Life

Behoor jij ook tot de Verloren Generatie?

 

Sinds kort ben ik erachter gekomen dat ik bij het clubje ‘Generatie X’ hoor, ofwel de ‘Verloren Generatie’, ofwel ‘Generatie Nix’. Daar ben ik weer mooi klaar mee. ‘Babyboomers’, hoe irritant die soms ook zijn, klinkt toch een stuk lekkerder. En ook al zou ik niet bij de generatie willen horen, bekt zelfs ‘Millennials’ lekkerder. Zelfs mijn nageslacht, de ‘Zoomers’, hebben een positiever klinkende bijnaam.

Verloren generatie

Elke generatie heeft zo zijn eigenaardigheden, positieve of negatieve kenmerken. Ik hoor dus bij de Verloren Generatie. Dat is iedereen geboren tussen 1955 en 1970. Een generatie geconfronteerd met recessie en werkeloosheid. Het zijn zelfredzame, cynische gelukszoekers, zo lees ik. Gek genoeg herken ik mijzelf daar helemaal niet in. Hoewel ik merk dat ik, naarmate ik ouder word, toch steeds een beetje cynischer wordt.

De recessie heb ik nooit zo’n last van gehad, werkeloosheid ook niet. Neemt niet weg dat het er niet was. Zelfredzaamheid vind ik wel heel erg interessant, maar toch teveel gedoe. Ik maak graag gebruik van alles wat het leven een stukje makkelijker maakt. En wat is een gelukszoeker? De één is gelukkig met de zon die opkomt en de ander met een glimmende auto van minimaal een halve ton.

Labelen

Eigenlijk is dat labelen van hele groepen mensen natuurlijk onzin. Ik heb een enorme hekel aan hokjes denken en wordt ook altijd een beetje narrig als iemand mij in een bepaald hokje probeert te plaatsen. Niemand behoort 100% tot het ene, danwel het andere groepje. Generatie denken is makkelijk voor de media, overheid en onderzoekers.

Mijn clubje

Terug naar mijn eigen clubje. Het clubje dat kon opdraaien voor de utopie van de generatie die voor ons lag. Die dachten dat je kon leven van de liefde en de lucht. Voor ons twee oliecrisissen, altijd maar die broekriem die aangetrokken moest worden en autoloze zondagen. Banen die tot in den treuren bezet gehouden werden door hordes babyboomers. De jeugdwerkloosheid vierde hoogtij.

Herkenbare uitspraak uit onze tijd was ‘Koos Werkeloos’. Heroïneverslaving was een probleem in onze jonge jaren. Wij trouwden niet meer direct vanuit huis. Er werd samengehokt of langdurig gelat. Meer vrouwen kwamen op de werkvloer en echtscheidingen werden meer geaccepteerd.

Disco

Wij zaten avonden muziek op te nemen op cassette bandjes die we vervolgens afspeelden op onze Walkman. We waren de disco generatie. Dansen als John Travolta in spijkerbroeken met wijde pijpen. Op muziek van de Bee Gees, Tavares en Cool & The Gang.

Was je tegendraads, dan was je een punker met een hanenkam en een hondenriem om je nek. Bij ons stonden de sigaretten nog gezellig in een glaasje op tafel als er visite kwam of als we een feestje hadden. Rookten je ouders gerust een zwaar shaggie in de auto met de ramen potdicht en een schare kinderen op de achterbank. Ook werd je al snel geacht zelfstandig te zijn. Zo jong als je was, crosste je al op je fietsje door Amsterdam. Wij werden vrijgelaten door onze ouders en gek genoeg ging dat vrijwel altijd goed.

Werk

Zelfontplooiing en je eigen ding kunnen doen is belangrijk. We zijn direct, open en doen wat ons hart ons ingeeft. Werken doen we graag zo flexibel mogelijk en zonder eindeloos vergaderen en overleggen. En als we die ruimte krijgen, zijn we gedreven als de pest. De digitale wereld heeft voor ons geen geheimen. Hoewel we ons met frisse tegenzin wagen aan Instagram, YouTube en/of Tiktok.

De X-genners wonen vaak onder één dak met Millennials en de Y-tjes. Zorgen vaak voor Babyboom-ouders en zijn daarmee invloedrijk verbinders. Daarbij zit een groot deel van deze generatie er warmpjes bij. Zij zouden dan ook de generatie moeten zijn waar marketing zich het beste op kan richten. Maar ja, als je een stempel hebt toebedeeld gekregen dat je bij de ‘nix-jes’ hoort, dan gelooft niemand natuurlijk dat je van deze generatie wonderen mag verwachten.

Toch heb ik nog een aardig lang artikel weten te schrijven over mijn ietwat sneue generatie. Meer dan 700 woorden over de wetenswaardigheden en eigenaardigheden van een verloren generatie. Noem dat maar eens NIX! Behoor jij ook tot mijn generatie? Herken je jezelf hierin? Misschien heb jij nog een aantal leuke of minder leuke aanvullingen. Je kunt ze hieronder in de comments kwijt!

ENJOY! your Sunday

Behoor jij ook tot de Verloren Generatie? | ENJOY! The Good Life

 

 

 

Wat je misschien ook leuk vindt…

Date ervaring via Breeze

Date ervaring via Breeze

Daten, het kan heel leuk zijn, maar veel vaker is het dateleed. Hier op ENJOY! vind je een aantal van mijn ervaringen. Tijdens een gezellige teambarbecue kwam het onderwerp ter sprake en de jonge honden wilden van mij weten of ik weleens op date ging of een date app...

Paringsdrang

Paringsdrang

De zon schijnt ineens tierig, de bloemetjes bloeien en de bijtjes zoemen rond. Het is lente! Mijn favoriete seizoen en het is volop genieten. Toch brengt de lente een bepaalde onrust met zich mee. Ook dit jaar ben ik weer veel te laat op rantsoen gegaan. Dat...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: